”Ustvarjalne in poučne delavnice, pri katerih so učenci aktivni, so super ideja, povsem drugačna od natempiranega in stresnega šolskega dne,” je povedala Svetlana Bušen, ena izmed mentoric pri delavnicah.
Na OŠ Solkan so se dan po dnevu Zemlje, 23.4., odvijale raznorazne delavnice po celotni šoli in njeni okolici. Učenci od 6. do 9. razreda so bili razdeljeni v 9. mešanih skupin. Izdelovali so vse od klopi, košev za ločevanje odpadkov, info tablic, piktogramov na temo ločevanja odpadkov, prav tako pa so urejali tudi okolico šole, zasajali gredice in obrezovali oljke, sadili sadno drevje in proučevali mikroplastiko v reki Soči. Dogajanje je spremljala novinarska delavnica, ki je vse dejavnosti tudi vestno dokumentirala.
1. delavnica: PIRATI PLASTIKE
Cilj naše skupine je bilo raziskovanje plastike ob reki Soči v Solkanu v sodelovanju z Inštitutom Republike Slovenije za vode. Razporejeni smo bili v tri skupine. Prva skupina je raziskovala odpadke na brežinah, druga je raziskovala raznovrstnost odpadkov, tretja pa je raziskovala plavajoče odpadke in analizirala kakšni so viri odpadkov.
V vodi ni bilo opaženih večjih odpadkov, na brežini je razmeroma malo odpadkov, predvsem starih kosovnih odpadkov. Na območju 1000 m2 je delež plastike za enkratno uporabo približno 19 %.
Izmerili smo hitrost reke 1 m/s, na istem mestu smo spustili mrežo za vzorčenje mikroplastike.
Glavni vir odpadkov so obiskovalci obrežja (ogorki, pokrovčki, pločevinke). Tkanine in plastične vrečke so bile prinešene s tokom, ko je večji vodostaj. Masa manjših odpadkov, ki smo jih našli na obrežju je znašala 7 kg. Ocenjujemo, da je majhna možnost, da bi odpadki prišli v vodo, le ob večjih, daljših nalivih, ko se zviša vodostaj.
V splošnem nas je presenetilo, da je manj smeti, kot smo pričakovali. Smetnjaki so prazni (kar kaže na redno praznjenje) in ožja okolica je čista.
Všeč nam je bilo praktično delo, ki smo ga izvajali na zanimivih lokacijah.
Taja, Maja, Anika, Hana Aurora, Lu, Kristjan, Dejan, Nejc, Gašper, Žiga, Ela, Matej, Mia, Nika, Vanesa, Benjamin in Patrik
2. delavnica: GREDICE
Današnji cilj je bil preurediti okolico pred šolo z nizkimi gredicami ter okolico za šolo z visokimi gredicami. Učenci, ki so bili pred šolo, so z deli začeli tako, da so prerahljali zemljo ter na novo premaknili kamne, ki naj bi bili postavljeni v obliki reke Soče. Nadaljevali so s sajenjem rož ter zelišč, ki so namenjena lepšemu videzu ter prijetnejšemu vonju. Medtem ko so učenci preurejali okolico pred šolo, smo se napotili k učencem za šolo, kjer so v visokih gredicah mešali humus v zemljo, v katero so prav tako posadili rože, zelišča ter nekaj zelenjave. Po koncu njihovega dela je bil končen rezultat viden, saj so s skupnimi močmi naredili prečudovite gredice. Predvsem smo hvaležni vrtnarijama Koršič in Majdin Gaj, ki sta nam donirali vse posajene rastline.
Mila, Manca in Vasja
3. delavnica: KOŠI ZA SMETI
V tej delavnici je bila večina fantov ter dve dekleti. Razdeljeni so bili v štiri skupine. V skupinah so zelo dobro sodelovali in si drug drugemu pomagali. Njihov cilj je bil izdelati dvanajst lesenih košev za smeti, uspeli pa so jih izdelati deset. Leseni koši bodo postavljeni pri glavnem vhodu v šolo, v avli, v zgornjem in spodnjem hodniku predmetne stopnje. Koši bodo označeni s piktogrami, na njih bodo tudi oznake za papir, plastiko in ostale odpadke.
Daša, Šejla in Benjamin
4. delavnica: LESENE KLOPI
Za šolo so se na travniku odvijale razne dejavnosti in delavnice. Novinarji smo obiskali delavnico, kjer so izdelovali lesene klopce. Nameravali so jih izdelati 4. Začeli so z risanjem načrta, nato pa nadaljevali z dolgim premislekom, saj je bilo potrebno temeljito razmisliti, kako naj bi izgledal končni izdelek. Po končanem razmisleku so se lotili rezanja palet na ustrezne mere (sedišče in naslonjalo). Nato so še vse skupaj sestavili s pomočjo vijačenja in vijakov.
Učenec Jan nam je ob tem delu povedal: „Delo mi je zelo všeč, ker se ob njem zabavam.“
Tudi učitelju glasbe so se delavnice zdele uporabne. „Delo se mi zdi zabavno, najbolj mi je pomembo, da lahko učenci izrazijo svoje želje in jih nato tudi uresničijo. Sam bi sicer do ideje za ta projekt težje prišel, saj sem glasbenik. Vse delavnice se mi zdijo zelo primerne za ta dan,” nam je še povedal.
Ena izmed glavnih organizatorjev, učiteljica Nuša Furlani, nam je tudi podala svoje mnenje in povedala, da se ji zdi naravoslovni dan enkraten, saj na učencih vidi same nasmejane obraze in voljo do dela. Sama najraje dela z naravo in otroki. Povedala je tudi, da bodo od danes naprej pri pouku velikokrat obiskali zunanjo okolico.
Ivana, Iza in Ema
5. delavnica: SADJARSTVO
Poglejmo si, kaj si o delavnici mislijo udeleženci.
NOVINARJI: Kaj delate?
UČENCI : Kopljemo in sadimo drevesa oz. pulimo travo.
NOVINARJI: Ali ste zadovoljni z napredkom?
UČENCI: Hočemo višjo plačo (v šali). Mlajši učenci, (ki so sedeli) so dejali, da so zadovoljni.
NOVINARJI: Kakšen je vaš cilj?
STAREJŠI UČENCI: Skopati hočemo pol metra globoko luknjo, da bomo vanjo vsadili sadiko.
MLAJŠI UČENCI: Hočemo izpod oljk populiti visoko travo.
NOVINARJI: Ali ste utrpeli kakšne poškodbe pri delu?
UČENCI: Ja. Dobili smo žulje, kamen v oko ter s krampom po glavi.
Poglejmo si še, kaj sta dejala učitelja, ki sta nadzorovala delavnico.
NOVINAR: Kaj počnete?
UČITELJ: Pripravljamo teren, sadimo drevesa, nadzorujemo učence.
NOVINAR: Kaj se zgodi, ko oljke obrodijo?
UČITELJ: Mlajši učenci poberejo oljke, nato jih pošljemo v stiskalnico. Prejšnja leta smo olje prodajali v dobrodelne namene, a sedaj ne vem, kam to olje gre.
NOVINAR: Kaj potrebujete za obrezovanje oljk?
UČITELJ: Sigurno predznanje, a to delo ni tako težko.
NOVINAR: Mogoče veste, zakaj jih tako malo dela in zakaj so samo fantje?
UČITELJ: Ker so organizatorji načrtovali premalo dela. Tukaj pa so samo fantje, ker mislim, da so za to delo potrebne močne fantovske roke.
Ajda, Vanesa in Špelca
6. delavnica: ČISTILNA AKCIJA
Zjutraj smo se zbrali na šolskem igrišču, kjer smo dobili navodila o poteku dneva. Učiteljici sta nam razdelili zaščitne rokavice in vrčke za smeti. Povedali sta nam, da bomo pobirali smeti v okolici šole. Pridružila sta se nam predstavnika KS Solkan g. Tomaž in g. Emil. G. Tomaž je peljal našo skupino po ulicah do cerkve. Po poti smo pobirali smeti, ki so ležale po tleh. Od tam smo pot nadaljevali do piramide pri Solkanskem mostu. Po isti poti smo se vrnili in v parku pojedli malico. Vso pot smo pobirali smeti. Med hojo in pobiranjem smeti nam je g. Tomaž pripovedoval veliko zanimivosti o znamenitostih in zgodovini Solkana. Pot smo nadaljevali mimo solkanskega marketa in naredili smo večji krog okoli šole. Ustavili smo se na ekološkem otoku, kjer smo videli, kako krajani nepravilno ločujejo odpadke. Pred dežjem smo se vrnili v šolo, kjer smo še izpolnili anketo o dejavnosti tega dne. Bil je zanimiv dan, ker smo izvedeli veliko novega o Solkanu, s čistilno akcijo pa smo poskrbeli za lepši izgled kraja.
Lana, Anabela in Maša
7. delavnica: PIKTOGRAMI
Pri tej delavnici so izvajali dela na računalnikih, prav tako pa tudi na papirju. Izdelovali so e-zgibanke in plakate na temo ločevanja odpadkov. Poskušali so tudi zaigrati pogovore, ki so prikazovali pluse in minuse onesnaževanja.
“Rade bi prikazale naš pogled na današnji onesnaženi svet, ki ga lahko rešimo le mi sami,” so izjavile učenke 8. razredov. Učenke 9. razredov pa so se lotile plakata, ki bo visel na šoli in bo prikazoval ekološki način življenja. Pomembno pri tej delavnici je bilo tudi sodelovanje in dobro vzdušje.
Lorin, Tisa in Ema
8. delavnica: INFO TABLICE
Ta delavnica je izdelovala tablice z imeni rastlin, ki jih bodo postavili poleg rastlin pred šolo in bodo v pomoč tistim, ki jih ne poznajo. Najprej so se odpravili ven, kjer so svoj material obrusili. Nato so v likovni učilnici naredili načrt, kako jih bodo izdelali. Potem so se lotili skice. Ko so jo končali, so začeli ustvarjati imena dodeljenih rastlin na lesene ploščice. Potem so začeli z okraševanjem z različnimi flomastri. Ko so okrasili, so z ročnim baterijskim vrtalnikom pritrdili ploščice na lesene palice z ošiljenim koncem, da bodo lažje stale v zemlji. Na koncu pa so jih premazali še z lakom za les, da bo barva bolj obstojna.
Izjave udeležencev delavnice:
Delavnica se mi zdi v redu in koristna, ker se bodo tisti, ki ne poznajo imen rastlin, lažje orientirali. (Matija, 6.c)
Zdi se mi v redu, a mi ni prav preveč zanimivo, izboljšala bi to, da bi ustvarjali nekaj uporabnega za vse, ne pa samo za tiste, ki pridejo v šolo na novo. (Nana, 9.b)
Ta delavnica se mi zdi koristna za tiste, ki rastlin ne poznajo. Delavnica kot delavnica pa mi je še kar všeč, le skupine bi spremenila. (Polaris, 7.c)
Ana, Tisa in Mia
9. delavnica: NOVINARJI
Z igrišča smo s svojo skupino odšli v računalniško učilnico, kjer nam je novinar Primorskih novic, gospod Mitja Marussig, zelo nazorno predstavil svoje delo ter nam povedal, da je v intervjuju treba upoštevati 5 K-jev in da mora biti besedilo neumetnostno. Naučil nas je, kako se napiše dober in zanimiv članek ter kako pomembno vlogo ima naslov. Zelo nas je navdušil za novinarsko delo. Ko je odšel, smo naredili načrt za intervju ter si izbrali skupino, s katero bomo sodelovali. Vsaka skupina je pripravila vprašanja, na katera bodo učenci odgovarjali. Nato smo odšli na teren do posameznih skupin ter zbrali odgovore učencev, učiteljev in ostalih udeležencev ter tudi vse fotografirali. Ko smo pridobili vse potrebne podatke, smo napisali članke vseh delavnic na šoli ali okoli nje in priložili fotografije.
Novinarji smo med udeleženci delavnic izvedli tudi raziskavo o naravoslovnem dnevu. Rezultate si lahko ogledate tukaj.