Podjetje Kolektor CPG d. o. o. nas je povabilo na ogled gradnje drugega tira železniške proge Koper Divača. prispevek sta napisali sedmošolki Nežika in Urša.

V torek 7. 11. 2023, smo si učenci 7. razreda ogledali gradnjo nove železniške proge v okolici Divače. Gradnja poteka od leta 2021 in bo potekala najverjetneje do leta 2026. Z nami so bili tudi izkušeni inženirji in ga. Alenka, ki nam je veliko povedala o poteku del in vseh zanimivostih.  Najprej smo se z avtobusom odpravili na Graški rob, kjer smo si gradnjo ogledali s ptičje perspektive.

Povedali so nam, da je gradbišče zelo razvejano. Ugotovili smo, da imamo dva viadukta: prvi je Gabrovica, ki ga gradi turško podjetje Yapi Merkezi. V dolžino meri 452 m, v višino pa 60 m. Drugi pa je Vinjan, ki ga gradi podjetje Kolektor CPG d. o. o.. Na območju viadukta Vinjan je teren zelo nestabilen, zato so morali skopati 40 m globoke luknje, preden so prišli do stabilnosti.

Stolpi viaduktov so zgrajeni po prosto-konzolni gradnji, najvišji pa meri 55 m. Celotno gradbišče povezuje delavce iz različnih držav. Delavci, ki delajo na višini morajo biti včasih tudi zavezani in gotovo zelo korajžni. Do gradnje drugega tira je prišlo, ker je bolj zanesljiv in varen, primernejši za nove vlake, na katerem bodo lahko vozili s hitrostjo do 160 km /h. Na projektu je potrebno, da skrbimo za našo varnost, in da skrbimo za okolje. Ta tehniški dan mi je bil zelo zanimiv in vesela sem, da sem lahko bila na samem mestu gradnje.

Nežika L. 7.c

Prejšnji teden smo imeli prav poseben tehniški dan z namenom ogleda gradnje drugega tira železnice na lokaciji Divača – Koper. Z avtobusom smo se najprej ustavili na razgledni točki, kjer se je lepo videlo gradbena dela in dogajanje. Šli smo naprej in se ustavili na deponiji, kjer odlagajo  odvečni material, ki je bil izkopan pri predorih in temeljih viaduktov.

Inženir nam je razložil, kako poteka delo, in nam predstavil nekatere stroje. Ujel nas je dež in smo se odpravili na malico. V občinski dvorani smo imeli predavanje o vseh predorih na železniški progi. Izvedeli smo, da bo Drugi tir železnice precej razbremenil promet in bo izboljšal povezavo v Evropi v smeri Baltskega in Jadranskega koridorja. Predstavili pa so nam tudi mnoge prednosti, ki jih bo dolgoročno doprinesel drugi tir. Zanimivo je bilo slišati, da je izkop materiala ogromen in sicer za višino okoli 500 m v velikosti nogometnega igrišča. Jekla pa bodo porabili za skoraj pet Eiffelovih stolpov.

Pri delu upoštevajo trajnostni razvoj in čim manj grobih posegov v prostor. Na deponiji izkopanega materiala bodo tako v prihodnje uredili oljčni nasad. Drugi tir bo tako sestavljalo 8 predorov, 2 viadukta, 2 mostova in ena galerija.  Zanimivo mi je bilo, ko sem izvedela, da najdaljši predor meri kar 6700 metrov. Ko smo odšli na gradbišče, smo dobili vsak svojo čelado in odsevni jopič.

Razložili so nam, kako gradijo mostove in kdaj bo predvidoma vse skupaj končano (2026). Drugi tir gradijo, ker je prvi tir neustrezen za hitre vlake, tako da se bo čas potovanja bistveno skrajšal. Namenjen pa bo tako tovornemu kot potniškemu vlaku.   

Urša K. 7. a

Na predstavljenem tehniškem dnevu so učenci pred samim dogodkom spoznali varnostni poduk za obiskovalce. Učencem smo že v šoli spregovorili o možnih nevarnostih in obnašanju na gradbišču. Morali so biti primerno obuti in oblečeni. Lahko rečem, da so pri tej dejavnosti sodelovali skoraj vsi naši sedmošolci. Učenci so bili polni pričakovanj, saj je obisk te lokacije načeloma prepovedan zunanjim obiskovalcem in je bila to za njih čudovita priložnost, da lahko od bliže vidijo to mogočno gradbišče. Z nami so bili v avtobusih tudi sodelavci podjetja Kolektor CPG d. o. o., ki so že med vožnjo veliko povedali o začetkih in postopkih gradnje. Otroci so bili navdušeni, ko se je na horizontu pojavilo morje in tu smo tudi postali na naši prvi razgledni in panoramski točki. Ga. Zgaga je zgovorno opisovala tudi poklice, ki jih potrebuje tako projektiranje kot tudi izgradnja tunelov in viaduktov. Predvsem je izpostavila nekaj deficitarnih tehniških poklicev v Sloveniji. Sledil je ogled gradbišča Vinjan, kjer smo lahko opazovali mogočne konstrukcije viadukta, ki se bo spojil proti koncu leta. Gradbeni inženir nam je povedal, da bo skupna dolžina proge 27,1 km in da je bo skoraj 80 % potekalo skozi predore. G. Jereb, ki je eden izmed odgovornih za izkop predorov, nam je zaupal, da v predorih napredujejo glede na strukturo terena in se na tak način odločajo o strategiji miniranja. Učenci so občudovali visoko konstrukcijo in se čudili delavcem, ki so pripravljali jekleno  armaturo na robu cestišča. Bili smo tudi priča sestavljanju roke na žerjav. Na gradbišču vladata red in usklajenost. Zelo dobro je poskrbljeno za varnost slehernega delavca. Učencem se je zdelo imenitno tudi to, da jim je podjetje Kolektor priskrbelo potrebno zaščitno čelado in jopič za boljšo vidnost.

V Divači so nam postregli okusno toplo malico. V nadaljevanju pa so inženirji in vodja dogodka predstavili še v projekciji slike drugih objektov, ki bodo zaznamovali Drugi tir in potrebno mehanizacijo. Učenci so z velikim zanimanjem spremljali predstavitev in tudi postavili vprašanja. Zanimivo je bilo, ko so spoznali posebne stroje, ki jih uporabljajo pri gradnjah, kot na primer predorsko vrtilno garnituro, predorski bager, nakladač, demper, dvižno ploščad in najnovejšega robota za vgradnjo brizganega betona. Nekaj od teh strojev so si lahko ogledali tudi v živo na deponiji materiala.

Vračali smo se v zgodnjem popoldnevu in kot je rekla naša vodička, ga. Alenka: »Učenci, ko boste potovali z vlakom po tej progi, boste lahko ponosni na to, da ste lahko opazovali gradnjo tega objekta.«

V vlogi soorganizatorice bi se iskreno zahvalila podjetju Kolektor CPG d. o. o. iz Nove Gorice, ki nam je omogočilo celotni dogodek in sponzoriralo vse stroške. Verjamem, da se zanimanje za tehniko in tehnične poklice lahko vzbudi ravno v teh posebnih oblikah pouka in aktivnosti.

Mojca Milone

Dostopnost